Priming
Co je priming?
Lehátko, meloun, slunce, optimistický, moře, koktejl, pláž… Ptáte se, jaký význam se za všemi těmito slovy skrývá? Možná, že teď máte chuť kontaktovat jednu z cestovních kanceláří a užít si nezapomenutelnou dovolenou. Tato slova vás k ní nabádají. Teď jste však byli ovlivněni napřímo a neskrytě. Co když se slova ukryjí do textu rafinovaněji, tak abyste netušili, jaký mají účel. O co jde? Jedná se o takzvaný priming. Princip primingu je založen na zpracovávání jistých informací, které budou ovlivňovat vaši další činnost. Neboli tyto informace zpracuje vaše podvědomí a později vám je ponukne.
Pojďte si udělat menší test, abyste priming lépe pochopili. Pod sebou máte několik vět s popřehazovaným pořadím slov. Váš úkol bude nečekaně prostý, a sice poskládat slova co nejrychleji tak, aby tvořili správné věty. Některé věty budou obsahovat výše zmíněná slova a jen tak mimoděk se v jedné z vět objeví například cestovní kancelář Čedok. Experiment vám představím jako jazykový test a zdůrazním, že jde o rychlost. Bude vás samozřejmě zajímat váš čas. Význam slov si bude uvědomovat spíše vaše nevědomí. Co s vámi však tyto podprahová sdělení udělají? Dost možná zatoužíte vycestovat do teplých končin. A je dokonce pravděpodobné, že ve výběru cestovních kanceláří bude i zmíněný Čedok. Je to tedy znovu jakási nenásilná, zato velmi účinná podprahová reklama. Podprahová reklama
Zdá se vám, že to nemůže fungovat? Vězte, že stačí pár slov, které zásadně ovlivní nejen vaši nákupní náladu. Přesvědčí vás následující článek již toto pondělí.
Chcete znát důkaz o účinnosti primingu? Co ukázal psychologický test? Jak lidé vysvětlují své chování po provedení primingu?
Čtěte Psychologický test
[...] už jste sami vyzkoušeli menší experiment z minulého článku Priming a je vám podstata primingu o něco jasnější. Podívejte se ještě o něco blíže za tajemnou [...]