Kouzlo osobnosti

Kouzlo osobnosti

Originalita – jedinečnost zákazníka

Zaregistrovali jste tu svobodu volby kolem? Časy, kdy byla nabídka omezená a neměnná jsou dávno pryč! Každý je svým vlastním pánem. Jen zkuste srovnat třeba nabídku oblečení před pár lety a nyní. Dnes se doslova topíte v tisících kombinací různých velikostí, variant střihů či barev. Firmy po celém světě musí neustále odlišovat své produkty od konkurenceOriginalita – to je jeden ze základních strategických i taktických cílů. A tak se společnosti snaží o diferenci, stejně jako to děláme i my – zákazníci. V nekonečné nabídce se pokoušíte být svým stylem osobití. Snažíte se nacházet kousky osobního prostoru a dokazovat vaši jedinečnost, ať už se to týká čehokoli. Proto jsou tak úspěšná luxusní auta jako Porsche nebo Ferrari. Lidé, kteří si je koupí, se totiž chtějí lišit. A nablýskané červené Ferrari je pro mnohé způsob, jak dokázat, že nejsou jen jedním z mnoha, ale že mají něco navíc. Pro Ferrari je to jako reklama zadarmo. Podaří-li se vám ztotožnit zákazníka s vaší značkou, máte úspěch zaručen. Demonstrace originality jako symbolu odlišení, vyvolala nutnou potřebu se o ni podělit, ukazovat ji ostatním. Z jakých potřeb tedy vznikla sociální síť Facebook?

Facebook vs. samota

Lidé chtějí odjakživa patřit do určité sociální skupiny. Být součástí nějakého celku, je jedna ze základních lidských potřeb Sílící potřeby. Potřebujeme komunikovat a sdílet své zážitky. Když přimícháme přirozené napodobování, resultuje z toho raketový růst sociálních sítí typu Facebook nebo Twitter. Apple a zrcadlové neurony. Na těchto sítích totiž „tvoříte“ a sdílíte vaše emoce a názory s ostatními. Lidé chtějí diskutovat, být slyšeni. Facebook ve vás vyvolává pocit sounáležitosti a začlenění. Největším paradoxem pak je, že se zároveň snažíte od těchto skupin odpoutávat. Lidé dychtí po samotě. V době plné shonu hledají oázu klidu jen pro sebe. Také byste se někdy nejradši stali neviditelnými a unikli od toho všeho? Spousta světových společností zkouší tento trend zachytit a přenést ho do vlastních prodejních strategií. Nabízejí zákazníkům produkty, se kterými se odpoutají od reality alespoň na chvíli. Žádní lidé, žádní soupeři. Jen vy, tenisky Nike a klid okolní přírody.

Zákaznická spolupráce – vlastní obchodní značka

Společnosti nás vtahují do vlastní výroby a my jsme jim za to vděční. Vyvolávají ve vás uspokojující pocit, že jste se podíleli na tvorbě výrobku sami. Produkty, na kterých se lidé podílejí vlastním úsilím je jakási vlastní obchodní značka. Jen si sestavte nábytek v pokoji ze součástek společnosti Ikea. Pěkně podle návodu si budete hrát jako kdysi v dětství s Legem. A výsledek? Ikea je radostí bez sebe, že to uděláte za ni a vy máte pocit, jako byste tvořili bydlení vlastníma rukama – geniální zákaznická spolupráce. Není rychlejší, efektivnější a jednodušší způsob než to nechat na samotném zákazníkovi. Máte- li tu možnost, zapojte i vy zákazníka do výrobního procesu.

Myslí váš mozek rychleji než si myslíte? Co ukázal experiment s kartami? Jakou moc má vaše podvědomí?

Čtěte příští týden článek Nevědomé rozhodování

U článku Kouzlo osobnosti je 1 komentář

Vložit komentář k tomuto článku

Archív
Připravujeme
Připravujeme nový článek. Více se dozvíte ZDE.