Méně někdy znamená více

Méně někdy znamená víceTlustý řez

Máme pro vás jedno překvapivé zjištění. Často si myslíme, že více informací znamená, že naše rozhodnutí bude lepší, než kdybychom část těchto informací neměli. Gladwell toto popisuje jako „tlustý řez“, který je opakem „krájení na tenko“. První dojem Při „tlustém řezu“ pečlivě zvažujete všechny vlastnosti a charakteristiky výrobku než se rozhodnete pro jeho koupi. Je to logické, že? Snažíte se sbírat co nejvíce dílků a z nich pak poskládáte celý obrazec. Vždyť už v mládí vám do hlavy vštěpovali – dvakrát měř, jednou řež. Možná si často říkáte: „Nehodnoť podle prvního okamžiku.“ Je však představa, že získáním více nových skutečností dosáhneme těch nejlepších výsledků, správná? O tom, že méně někdy znamená více, přesvědčil zajímavý experiment jistého Samuela Goslinga.

Studentský experiment

Gosling nechal studenty vyplnit dotazník, ve kterém měli ohodnotit své stejně staré kamarády pomocí pěti kritérií – společenskost, vstřícnost, svědomitost, jak moc jsou citově založení a otevření novým věcem. Pak pozval jiné studenty, kteří dotyčné nikdy v životě neviděli. Ti měli dvacet minut pobývat v místnosti na studentské koleji zkoumaných studentů a napsat své hodnocení k daným kritériím. Kdo dokázal lépe odhadnout charakter těchto studentů? Kamarádi, nebo neznámí lidé, kteří strávili jen několik málo minut v jejich pokojích? Zřejmě byste řekli, že pokud znáte své známé dlouhá léta, tak jak by mohl „kdosi z ulice“, mít přesnější názor. Máte pravdu, ale jen z části. Tento studentský experiment odhalil zajímavý fakt – abyste poznali, jak velký je člověk extrovert, jak se chová ve společnosti a zda mu můžete věřit, je nutné člověka dobře znát – 2:0 pro kamarády. Zbylá tři kritéria však ovládli studenti, kteří dotyčné nikdy dříve nepoznali. Podle signálů v pokoji dokázali přesněji odhadnout jak svědomitost, představivost tak i citovou stabilitu zkoumaných. Lidé, kteří o vás přemýšlí jen dvacet minut, totiž lépe chápou, jací skutečně jste. Nemají o Vás shromážděné nepodstatné a matoucí informace, které výrazně změní jejich názor. Představte si, že by některé firmy místo přijímacích pohovorů trávili pár minut v osobním prostoru budoucích zaměstnanců, možná by si na ně vypracovali zcela jiný, kvalitnější názor, než který získají během pohovoru. Z jednoho pohledu do soukromí se lze dozvědět mnohem více než za hodiny pozorování. Proto se nesnažte zákazníka doslova přeplnit kupou informací, které často postrádají hlubší význam. Místo toho se snažte zaměřovat na to, jak vaši značku skutečně vnímá.

U článku Méně někdy znamená více je komentářů: 3

Vložit komentář k tomuto článku

Archív
Připravujeme
Připravujeme nový článek. Více se dozvíte ZDE.