Touha podobat se druhým

Touha podobat se druhým

Nevědomé napodobování

Víte, jak se tváříte, když vidíte člověka trpícího bolestí? Pravděpodobně zkřivíte tvář úzkostí. Naopak člověk vyzařující štěstí vyvolá šťastný pocit i u Vás, aniž byste si to zcela uvědomovali. Zajímavé je, že aktivita v mozku lidí, kteří viděli fyzickou bolest, byla úplně stejná jako mozková aktivita lidí, kteří bolest skutečně zažívali. Vědecky řečeno, testy prokázaly aktivitu v čelním ostrůvku a přední části mozkové kůry, tj. v oblasti pociťující bolest. Zkuste si sami takový malý „napodobovací test“. Až budete příště sedět mezi více lidmi, zkuste zívnout, podívejte se na hodinky nebo se jen poškrábejte na ruce. Odpověď na sebe nenechá dlouho čekat. Za chvíli budou všichni okolo zívat a přitom sledovat kolik je hodin. Je zajímavé, že možná už při čtení slova „zívnout“, jste si skutečně zívli. Podle výzkumu se aktivuje stejná část mozkové kůry, když činnost vidíme, stejně jako když ji čteme. A přesně tak to funguje i v boji obchodních značek, když se vám snaží něco prodat.

Snaha vypadat skvěle

Proč ženy kupují všechny ty úžasné modely z módních butiků? Jednoduše chtějí být okouzlující. Všechny ty signály, které na ženy z obchodu vyzařují, způsobují, že ženy chtějí vypadat přesně jako ty dokonalé figuríny za výlohou. Je sexy, sebevědomá, uvolněná, přesně taková můžu být i já. Stejně jako ony si nekupujete jen džíny, tričko nebo mokasíny. Kupujete si značku, image a pocit. A když dojde ke konfliktu racionální části, jež říká: „Je to příliš drahé, nekupuj si to.“ a emocionální části: „Budeš v tom vypadat skvěle“, už vaše kreditní karta ukrajuje část z Vašeho bankovního konta.

Silný dopamin

Tomuto vítězství emocí dopomáhá dopamin. Tato chemická látka nacházející se ve vašem mozku ovlivňuje pocity radosti. Dopamin je velmi návykový a podléhá všem těm svůdným reklamním tahům. Během necelých tří vteřin Vás dopamin stimuluje ke koupi nablýskaných náušnic či úžasné televize. Pocit štěstí často netrvá dlouho a bývá následován racionálním uvažováním o správnosti koupě. Ale je to právě ten důvod, proč si tak rádi něco kupujeme. To, jak se navzájem napodobujeme, ovlivňuje to, co si skutečně koupíme. Už jste někdy zcela otočili svůj názor na některý výrobek? Něco, co jste dříve považovali za otřesné, máte nyní ve vlastním domě? Jen proto, že jste tu věc viděli u více a více lidí, až jste po ní začali toužit sami?

Nabízejte výrobek, který se chytne. Pokud se vám podaří získat část zákazníků, budou svým chováním získávat další. Uveďte své „prodejní domino“ do chodu.

Dá se prodat úsměv? Co ukázala studie? Na koho se budeme obracet v budoucnu?

Dozvíte se již příští pondělí v článku: Úsměv dělá úspěch

U článku Touha podobat se druhým je 1 komentář

Vložit komentář k tomuto článku

Archív
Připravujeme
Připravujeme nový článek. Více se dozvíte ZDE.