Strach jako součást volebního marketingu
Emoce hrají prim i ve světě politiky. To pro Vás asi není žádnou novinkou. Emoce jsou ovšem klíčovým faktorem, jenž zásadně ovlivní výsledky voleb. To už by Vás překvapit mohlo.
V roce 1963 byl v USA spáchán atentát na J.F.Kennedyho, tehdejšího prezidenta. Amerika byla šokována. Ve vzduchu visela hrozba Vietnamské války a Ameriku opustil charismatický vůdce. Spojené státy potřebovaly vůdce nového. Tehdy se demokratický kandidát na prezidenta Lyndon Johnson, rozhodl použít proslulý reklamní spot. Nevinné mladé děvčátko trhá lístky kopretiny, zatímco před ní vybouchne atomová bomba. Poté se v klipu objeví: Volte Lyndona Johnsona. Myslíte, že Johnson udělal správnou věc, když vsadil na strach voličů? Stal se novým americkým prezidentem? Odpověď zní ano. Spot totiž u voličů aktivoval část mozku zvanou amygdale. Tato část řídí lidské pocity strachu, úzkosti či hrůzy. Už tenkrát se strach a obavy ukázaly jako účinná volební kampaň. O čtyřicet let později v roce 2004 použil George W. Bush záběry na hořící „dvojčata“ v New Yorku jako součást své kampaně na znovuzvolení. Výsledek? I přes řadu odpůrců a kritických ohlasů se voliči právě díky obavám z terorismu těsně přiklonili na stranu Bushe. Strach si totiž náš mozek pamatuje daleko lépe.
A v obchodu to platí dvojnásob. Pamatujete ptačí chřipku? Na očkování proti nemoci, která je dnes už zcela mimo veřejný zájem, se někdo slušně napakoval. Nebo aktuální problém jaderné elektrárny Fukušima v Japonsku. Stačí do vzduchu vypustit, že radiace je všude ve vzduchu a jedinou obranou jsou jodové pilulky. Pro někoho dobrý business. Konkurenční firmy jdou proti sobě i pomocí prostředků na hranici zákona. Stačí do vzduchu vypustit nepodloženou fámu. Je to jako lavina. Vyvoláte u lidí obavu a oni se jí rychle chytnou. Proč lidé volili neznámou stranu Věci veřejné? Všichni zkrátka cítili obavu z budoucího vývoje a nutnost volit.
Tím Vás samozřejmě nenabádáme, abyste na zákazníky útočili prostřednictví jejich obav. Bohužel však často slova jako naděje, růst nebo optimismus mají na jejich rozhodnutí v porovnání s obavami, hrůzou či úzkostí vliv pouze nepatrný. V dnešním světě řeší lidé nejdřív obavy o svou osobu, až pak následuje vše ostatní.
Co působí na váš mozek pozitivně? Co dělají muži, aby dosáhli vytoužené odměny? Co ukázaly studie německých vědců?
Dozvíte se v článku Pozitivní emoce