Apple a zrcadlové neurony
Sluchátka Apple
Proč jsou všechna sluchátka černá? To si před pár lety říkal světoznámý spoluzakladatel firmy Apple Steve Jobs. Když procházel centrem New Yorku, zpozoroval cosi nevšedního. Některým lidem se okolo krku vinula sluchátka bílé barvy. A těch lidí nebylo zrovna málo. Z barevného stereotypu vyčnívali jako oáza uprostřed pouště. A tehdy si to Steve Jobs uvědomil. „Panebože, začíná se to dít“, tyto slova jsou dnes už kultovním výrokem.
Jobs měl pravdu. O několik měsíců později už se vinula bílá sluchátka z jeho Appleových iPodů na každém rohu. Byla to móda, co způsobilo tak nebývalý zájem a doslova „Apple revoluci“? Ano, ale z vědeckého hlediska jde ještě o něco jiného. Jobs totiž uviděl tzv. zrcadlový neuron.
Napodobování
Neurologové se domnívají, že zrcadlový neuron ovlivňuje naše chování. Neboli ovlivňuje nás tak, že napodobujeme to, jak se chovají ostatní. Zvýšená aktivita ve spodní části přední kůry mozkové a v horním temenním laloku jim dávají za pravdu. Tyto oblasti mozku se aktivují, když něco předvádíte nebo když pozorujete někoho, kdo něco předvádí. Proto vaše ruce letí vzhůru, když vstřelí váš oblíbený tým branku. Proto uroníte slzu, když pláče hlavní hrdina filmu. A proto odcházíte z kina s vnitřním pocitem spokojenosti, když dobro zvítězí nad zlem. Když se totiž díváme na někoho, náš mozek reaguje tak, jako bychom tyto činnosti uskutečňovali my sami. Dělání a pozorování jsou de facto synonyma. To pak často vede k nevědomému napodobování ostatních. Jen si to zkuste. Ještě se divíte, proč máte tendenci ztišit hlas, když přijdete do místnosti, kde lidé šeptají? Stalo se vám někdy, že zpomalíte, když jdete vedle starších lidí? Přesně tak to lidé dělají, když něco kupují. Napodobují ostatní. Proto měly přístroje Applu takový úspěch. Najednou začali všichni vyměňovat nudnou černou za revoluční bílou. Nebo jako s Facebookem. Má ho každý, já ho musím mít taky. Byl to geniální tah pana Marka Zuckerberga, i když to tak původně ani neplánoval.
Máte stejné vidění jako Steve Jobs? Vidíte ve svém okolí trend, který začíná být stále zřetelnější? Možná až příště půjdete po ulici, uvědomíte si, že se to začíná dít.
Proč ženy toužebně zírají do výloh obchodních butiků? Napodobujeme nevědomě v naší mysli? Co s Vámi děla slovo „zívnout“?
Čtěte: Touha podobat se druhým
[...] napodobování, resultuje z toho raketový růst sociálních sítí typu Facebook nebo Twitter. Apple a zrcadlové neurony. Na těchto sítích totiž „tvoříte“ a sdílíte Vaše emoce a názory s ostatními. Lidé [...]