Neuromarketing a jeho stinné stránky
Chcete uspět na trhu? Musíte se dostat co nejblíže zákazníkovým potřebám. Neuromarketing jako mix marketingu a magnetické rezonance pomáhá značkám podívat se do útrob lidského mozku. Neuromarketing je relativně nová forma výzkumu, pomocí níž firmy zjišťují zakořeněné předsudky a skutečnou příčinu svých (ne)úspěchů. Neuromarketing jako nová vědní disciplína Zjednodušeně řečeno, na základě čeho dává zákazník přednost vaší značce před konkurenční. Neuromarketing a tajemství Coca-Coly
Drtivá většina článků věnujících se neuromarketingu nabízí pozitivní pohled na tuto revoluční metodu zjišťování zákazníkových preferencí. Podívejte se však nyní na neuromarketing z trochu jiného pohledu. Existují tedy nějaké stinné stránky této vědy?
Negativní reakce
Zcela jistě tu některé hrozby jsou. V prvé řadě může neuromarketing na zákazníky působit manipulativně a kazit reputaci firmy. Každá firma si musí být vědoma tenké hranice vnímání zákazníka. Má zákazník stále ještě možnost svobodné volby? Nebo firma najde citlivé místo ve vaší hlavě a „podstrčí“ vám svůj výrobek? Neuromarketing by tedy měl jen a pouze zjišťovat zákazníkovy preference. Firmy budou úspěšné jedině tehdy, pokud se budou přizpůsobovat zákazníkovi, nikoli měnit zákazníkovo chování. V době informačních technologií všude okolo jsou zákazníci stále chytřejší. Zákazník bude sondovat jakékoli manipulativní chování. Firmy využívající neuromarketing na slepé generovaní zisku časem ztratí zákaznické sympatie.
Další podstatnou věcí je cena. Neuromarketing je velmi drahá záležitost. Jen firmy jako Coca-Cola či McDonald´s si mohou dovolit utratit miliony dolarů za zkoumání lidských asociací. Přesto i cena neuromarketingu půjde časem dolů. Co by mohlo následovat, kdyby pro své marketingové výzkumy magnetickou rezonanci využívala velká většina firem? Nestaneme se pak vůči němu zčásti imunní, tak jako v případě klasické reklamy? Je možné, že pokud bude neuromarketing používán ve velkém měřítku, ztratí na hodnotě. Zákazníci zaujmou vůči němu negativní stanovisko a firmám se zkrátka nebude vyplácet.
Co může předznamenat ústup neuromarketingu? Komu se vyplatí investovat do neuromarketingu? Jakým směrem se neuromarketing vyvíjí?
Již brzy článek Neuromarketing – trend nebo výstřelek?
[...] k zákazníkům. Přesto však jeho využití skýtá četná úskalí. Jak ukázal článek Neuromarketing a jeho stinné stránky, jsou tu některé věci, kvůli kterým by mohli spotřebitelé zaujmout k neuromarketingu [...]