Originalita
Jak zaujmout vaší nabídkou a odlišit se tak od svých konkurentů? Nesmíte podcenit originalitu. Trh je přesycen značkami s podobnými výrobky. Kopírovat nemá smysl. Inspirujte se jinde Co však má smysl, je dělat věci vlastní cestou.
Reklamy na auta
Jak vypadala typická reklama na automobil? Detaily kol, ostré zatáčky, panensky čistá příroda a zvířený prach to byly znaky drtivé většiny reklam propagující čtyřkolá vozidla. Jste však po zhlédnutí reklamy schopni odlišit jednotlivé značky? Jen velmi obtížně. V době, kdy jste bombardováni jedním reklamním sdělením za druhým, si v záplavě de facto stejných reklam těžko zapamatujete konkrétní značku. Některé reklamy na auta jsou si až příliš podobné. Proto i automobilky zaměřené především na výkon a jízdní vlastnosti vozidla musí vymýšlet kreativnější koncepty než obyčejnou demonstraci v terénu. Třeba Mercedes přišel s vtipnou a originální reklamou zdůrazňující brzdní vlastnosti, které vám zachrání život (viz dole).
Bobík pro centrum.cz
Být za každou cenu originální a kreativní se nemusí vždy vyplatit. O tom se před pěti lety přesvědčil internetový vyhledávač centrum.cz. Určitě si pamatujete na jednu z nejúspěšnějších reklam se psem Bobíkem. Originální a vtipná reklama s čínskou restaurací a sloganem „Běžte radši tam, kde vám rozumí.“ se okamžitě dostala do společnosti těch nejoblíbenějších. I přes přízeň spotřebitelů však centrum.cz signifikantní nárůst v návštěvnosti nezaznamenal. Proč? Zní to krutě, ale reklama byla zkrátka až příliš originální. Každý si ji pamatoval, ale nikdo nevěděl, kdo ji vytvořil. Bobík byl až příliš vzdálen od toho, aby se lidem asociovalo spojení s vyhledávačem centrum.cz. Síla značky Ba co víc, někteří si reklamu spojili s konkurenčním portálem seznam.cz. Originalita se totiž netýká jen reklamy. Týká se celé firemní strategie.
Originalita musí vždy přinášet očekávaný profit, korespondovat s vaším zaměřením a dlouhodobou činností. Prodáváte výrobky pro děti? Pak patrně budete celou kampaň směřovat na hravost, animované postavičky a celkově veselé pojetí za účelem zaujmout děti. Jedinečná, vtipná, designová a skvěle sestříhaná reklama možná zaujme řadu lidí, ale rozhodně nezasáhne cílovou skupinu, tedy děti. Tvořte svou propagaci s ohledem na vaši firemní strategii. Uvidíte, že originální reklama v konečném důsledku potěší vás i vaše zaměstnance. Primární jsou však vždy vaši zákazníci.
Snažte se vymýšlet originální a kreativní nápady, kterými se odlišíte od konkurence. Nedělejte tak ovšem za každou cenu. Přílišná originalita může mít kontraproduktivní efekt. Dávejte si také pozor, abyste se svou originalitou nedotkli některého citlivého tématu či dokonce nepřekročili hranici zákona.
Originální a správně cílená reklama na Mercedes: