Úsměv přináší úspěch
Usměvavá žena
Představte si, že stojíte uprostřed obchodu s oblečením. Vybrali jste si módní kus oděvu, ale zvažujete, zda ho skutečně potřebujete a jestli jste ochotní ulehčit vaší peněžence. Myslíte, že může být úsměv prodavače to, co Vás nakonec skutečně přiměje ke koupi daného výrobku?
Nedávno uskutečnili dva vědci pokus, zda a jak radost a pocit štěstí ovlivňuje nakupující. Padesát dva dobrovolníků si mělo představit, kterak vstupují do cestovní kanceláře. Pak postupně vyřizovali záležitost s usměvavou ženou, unavenou ženou a zcela otrávenou. Která byla vítězkou v očích dobrovolníků? Jak asi správně předpokládáte, první žena byla tou, kterou většina při vyřizování záležitosti hodnotila nejpozitivněji. Usměvavá tvář vašich zaměstnanců vyvolává mnohem větší radost z nakupování u vašich zákazníků. Stejně jako dobrovolníci, pak budou i vaši zákazníci mnohem raději nakupovat u Vaší usměvavé pracovnice než u konkurenční otrávené. Mnoho společností však význam usmívajících se pracovníků podceňuje. Přitom právě úsměv vám přináší mnohem větší pravděpodobnost zisku stálých zákazníků. To potvrdil také další průzkum.
Pozitivní tváře
Na obrazovce se střídaly obrázky usmívajících se a neusmívajících se tváří se jmény. Pomocí magnetické rezonance se pak zkoumala mozková aktivita dobrovolníků v oblasti mozkové kůry zpracovávající potěšení. Jaký byl výsledek? Mnohem větší aktivita ve zmíněné „oblasti potěšení“ v případě usmívajících se tváří. Dobrovolníci si pak také snáze pamatovali jména usmívajících. Naše citlivost na pozitivní chování druhých způsobuje, že si tyto lidi lépe pamatujeme. Počítáme totiž s tím, že až budeme v budoucnu muset řešit nějaký podobný problém, budeme chtít jednat s lidmi, kteří na nás dříve byli milí. Přesně tak to funguje, když se snažíte něco prodat.
Neopomínejte tento zdánlivě nepodstatný detail. Chtějte po svých zaměstnancích, aby hýřili úsměvem. Úsměvem jistě bude hýřit i vaše společnost.
[...] se již příští pondělí v článku: Úsměv dělá úspěch Rubrika: Psychologie [...]