Efekt protikuřáckých reklam 2. část
Proč neměly nápisy na kuřáky žádný vliv? Efekt protikuřáckých reklam 1. část To zjistila další část testu. Nákladné testy, které měly zjistit efekt antikuřáckých sloganů, byly rozhodně mnohonásobně levnější než investice desítek zemí do protikuřáckých kampaní. Podívejte se zpátky a zjistíte, že zatímco v roce 1998 byl přibližný počet kuřáků 1,1 miliardy, rok 2010 mohl podle odhadů ukázat až 1,3 miliardy kuřáků. Tomuto růstu se snaží zabránit řada zemí po celém světě. Užívání tabáku totiž stojí nejen Spojené státy americké miliardy dolarů na léčebné výlohy a ztrátu produktivity. Věříte, že se zemím vyplatí investovat do silně orámovaných výhružných nápisů? Tabákové společnosti tento fakt možná ani příliš neznervózňuje. Zřejmě totiž ví, jak spotřebitel antireklamy vnímá.
Teď se pořádně chytněte židle. Nejen, že podle testů jsou všechny ty odstrašující fotografie, vládní regulace a všemožné snahy na všech částech krabiček a billboardů zbytečné, ale vypadá to daleko hůř. Ať už se nápisy týkaly onemocnění srdce nebo poruch těhotenství, stimulovaly určitou část mozku! Jde o tzv. nucleus accumbens neboli „centrum touhy“, které aktivuje činnost neuronů, kdykoli po něčem toužíte. Alkohol, drogy nebo sex, to vše stimuluje nucleus accumbens a ten chce vyšší dávky. Takže protikuřácké reklamy nejenže nemají svůj efekt, ale působí právě opačně! Vcelku šokující zjištění, že? Pro vás asi ano, tabákové společnosti si ale zcela jistě mnou ruce. Co naplat, že antireklamy na krabičkách zabírají skoro polovinu místa. I kdyby snad na kuřáky z krabičky blikalo NEKOUŘI, UMŘEŠ!, nucleus accumbens pozvedne touhu a spotřeba cigaret dál poroste.
A co vy? Jste-li pravidelný kuřák, zkuste si vzpomenout, kdy naposled jste kvůli varovnému nápisu vrátili krabičku zpět do regálu. Prodáváte-li tabák, asi vás tato zpráva potěší. Zatímco emoce porážejí v dalším boji racionalitu, neuromarketing odhaluje nové skutečnosti.
[...] se v článku Efekt protikuřáckých reklam 2. část Rubrika: Ostatní [...]