Nevědomé rozhodování

 

Nevědomé rozhodováníČinnost podvědomí

Gratulujeme vašemu podvědomí! Bylo to totiž ono, které vám řeklo, abyste četli dál, když jste poprvé vstoupili na stránky www.minirady.cz. V kratičkém momentu jste proletěli text s obrázky na první stránce. Pak jste se bleskově rozmysleli, zda zmáčknete křížek vpravo nahoře, nebo se podíváte o kousek dál. Myslíte, že tak konáte vědomě a máte situaci vždy pod kontrolou vašich myšlenek? Konáte vždy vědomě nebo jde často o činnost podvědomí? Podívejte se pomocí experimentu blíže na toto nevědomé rozhodování. Zjistěte na základě čeho se rozhodujete, když konáte tyto bleskové soudy.

 

Balíčky karet

Vědci z univerzity v Iowě před časem zkoušeli experiment se čtyřmi balíčky karet. Dvě zrádné hromádky červených karet stály proti dvěma stabilnějším modrým hromádkám. U stolu seděli hráči, kterým byla měřena aktivita potních žláz na dlaních při snímání karty z balíčku. Každý z hráčů se snažil získat co nejvíce, přičemž mohl tahat kartu z libovolné hromádky. Červené karty skrývali vyšší výhry avšak ještě vyšší ztráty, zatímco modré byly statisticky ziskovější. Atributy obou balíčků zůstaly hráčům pochopitelně zatajeny. Víte, po kolika kartách si začala většina hráčů uvědomovat, že modrý balíček je výhodnější? Při padesáté kartě začínali tušit o co jde, při osmdesáté už jim byl celý princip zcela jasný. Je to podobné jako se získáváním vědomostí a zkušeností. Chvíli trvá než pochopíte, jak to funguje, a pak jste schopni samostatně tento postup popsat. Tipnuli byste si, při kolikáté tažené kartě se však začali hráči nervózně potit? Věřte nebo ne, stačilo deset karet, aby jejich ruce oblil „pot nervozity“, kdykoli se natahovali k balíčku s červenými kartami. Podvědomě si pak brali z této hromádky stále méně a dávali přednost modrým balíčkům.

 

Dva druhy myšlení

Jinými slovy vaše podvědomí si uvědomilo rozdíl mezi hodnotou karet v jednotlivých balíčcích o mnoho dříve než jste si své rozhodnutí dokázali racionálně zdůvodnit. Vidíte ty odlišné strany vašeho myšlení? Vědomě vám to trvá o mnoho déle, ale chápete podstatu věci, přitom váš mozek už drahnou chvíli rozhoduje, aniž by to tušilo vaše vědomí. Přesně tak se zákazníci rozhodují při nákupu. Během zlomku vteřiny jsou schopní vybudovat si na výrobek vlastní podvědomý názor. A ať se snažíte získávat více a více informací, většinou první dojem přetrvá. Je to podobné jako s láskou na první pohled. Intuitivně cítíte, že tenhle kus zboží je přesně to pravé, aniž byste si dokázali byť jen připustit, proč si to myslíte.

Kolik času vám stačí k rychlému úsudku? Co je to „krájení na tenko“? Podle čeho získáváte prvotní názor o produktu?

Čtěte První dojem

U článku Nevědomé rozhodování je komentářů: 6

Zanechte komentář pro Tabákové firmy - Marketing.Minirady.cz

Archív
Připravujeme
Připravujeme nový článek. Více se dozvíte ZDE.