Pozitivní emoce
Co cítíte, když se díváte do tváře čerstvě narozeného špunta? Jistě jste se už někdy rozzářili při pohledu na malé dítě. Je nezpochybnitelné, že tváře miminek působí na naše smysly pozitivně.
Zobrazovací technika známá pod názvem magnetoencefalografie, pomocí níž provedl studii neurolog M.L.Kringelbach, měla tento fakt potvrdit. Dvanácti dospělým lidem byly během řešení počítačového úkolu na vedlejším monitoru promítány dětské tváře. Co ukázal pohled do mozku dobrovolníků? Zlomek sekundy stačil na to, aby se při zpozorování dětské tváře objevila zvýšená aktivita v mozku nad očními jamkami. Přesněji řečeno prudce stoupla aktivita v oblasti spojené s rozpoznáváním pozitivních vjemů. Dětské tváře přinášely dobrovolníkům jakousi výjimečnost během rutinního řešení počítačového úkolu.
Vědci z německého Ulmu udělali podobný experiment. Jen nahradili dětské tváře automobily. Dvanáct mužů sledovalo za sebou jdoucí obrázky šedesáti šesti různých sportovních aut. Dobře známá magnetická rezonance odhalovala, kterak auta u dobrovolníků vyvolávají pocity odměny a vlastního posílení. Nejlepší odměnou je pro muže dobytí opačného pohlaví. Studie potvrdila, že muži s nablýskanou kapotou a silným motorem svého auta mají u žen větší šance. Když dáte ženám možnost výběru, dají přednost okázalosti. Luxusní sporťáky, které se vymykají průměru, to přitahuje slabší polovičky. Mají totiž tyto věci spojené s vyšším sociálním postavením, krásou či životním stylem. Čím lepší auto v očích dobrovolníků, tím více se zvyšovala mozková aktivita a podvědomá snaha zaujmout opačné pohlaví. Tím blíže pak také byla ona vytoužená odměna. Proto se automobilky snaží zaujmout opravdu pekelnými stroji. Přestože ani movitější muži tyto drahé „zbytečnosti“ nepotřebují, rádi si je obstarají. Jde přeci hlavně o ženské pohledy. Stejné je to i ve světě podnikání, jen jde o ty malé hodnotné papírky. Větší šanci prodejního úspěchu nabízí zákazník, který je s Vašim produktem jaksi vnitřně spokojený.
Řada firem také účelně využívá roztomilosti dětské tváře. Obličeje miminek totiž máme spojeny se samými pozitivy. A nejen jejich obličeje probouzí kladnou vlnu emocí. Chcete použít tvář mimina i pro vaši kampaň? Zacházejte s ní však opatrně. Váš produkt musí být s dětskou tváří nějak spjat. Těžko budete prodávat kanalizační roury a z billboardu bude na zákazníky koukat jednoleté dítě.
Přinášejte tedy zákazníkům něco mimo průměr. Vneste světlo mezi šedivý stereotyp. Vyvolejte v nich pozitivní emoce. Jejich investice, pak jistě vyvolají pozitivní emoce u vás.
[...] se v článku Pozitivní emoce Rubrika: Psychologie [...]